
Mijn verblijf voor een opdracht in de USA: techniek, schietbaan en een taxi zonder chauffeur
Onlangs heb ik interessante opdrachten uitgevoerd bij Ancra Systems (www.ancrasystems.com), een specialist op het gebied van automatisch laden en lossen van vrachtwagens en containers. Het bedrijf is gevestigd in Boxtel en levert wereldwijd innovatieve systemen voor de logistieke sector, met als doel het laadproces efficiënter, sneller en veiliger te maken.
Ancra Systems ontwikkelt en levert volautomatische laadsystemen die met name worden toegepast in distributiecentra, productieomgevingen en magazijnen waar hoge volumes en korte doorlooptijden essentieel zijn. Door hun technologie kunnen bedrijven aanzienlijke tijdwinst boeken, kosten reduceren en de veiligheid verhogen.
Twee belangrijke systemen die Ancra levert zijn:
- LoadRunner
Een soort slimme kettingbaan met verstelbare lepels die in één keer een vrachtwagen met aangepaste bodem kan laden of lossen. - Skateloader
Deze werkt anders: het platform rijdt met de lading een trailer in en schuift zichzelf er daarna weer onderuit. Laden kan prima, lossen niet, maar je hebt er geen speciale trailer voor nodig.
In mei 2025 ben ik op pad geweest in de VS voor een aantal mooie projecten.
Voor mij persoonlijk was dit de eerste keer dat ik voor mijn werk naar het buitenland ging, en zelfs de eerste keer buiten Europa. Het was een spannende en soms uitdagende, maar vooral ontzettend leerzame en leuke ervaring.
Ter voorbereiding op mijn vertrek naar de VS heb ik een training gevolgd voor Allen-Bradley, wat voor mij nieuw terrein was. In de weken voorafgaand aan mijn reis heb ik me in de werkplaats vooral gericht op het leren kennen van de systemen, zodat ik ze ter plaatse goed in bedrijf kon stellen.
In mijn eerste periode stond ik bij een fabriek van voedingsmiddelen. Daar heb ik een nieuwe loadrunner in gebruik genomen, naast twee eerder geplaatste systemen van Ancra. Alles draait daar om snelheid en efficiënt laden.
Niet ver daarvandaan, mocht ik aan de slag in een gloednieuw distributiecentrum, een terrein van zo’n 10 hectare met 150 laad- en losdocks. Hier heb ik drie loadrunners gecommissioned voor het automatisch laden en lossen van vrachtwagens. Toen ik aankwam, was er nog geen spoor van automatisering, dus er was flink wat te doen.
Een paar weken daarna ging ik door naar de andere kant van de VS, maar dit keer draaide het om skateloader-systemen. Die waren voorbereid door Jorn (software engineer van Ancra) en ik heb geholpen bij de opstart: problemen oplossen, vragen beantwoorden, zorgen dat alles soepel ging lopen.
In de eerste projecten heb ik veel tijd gestoken in software- en systeemafstellingen vóór oplevering. In die periode werkte ik eerst nog samen met de Ancra monteurs en Jorn, maar gaandeweg stond ik er als enige vanuit Ancra. De 2e periode kwam ik er pas bij toen het systeem al bij de klant stond.
In kwartaal 3 van 2025 volgt waarschijnlijk een volgend project in de VS, waar een nieuw pand in aanbouw is dat sterk lijkt op dat van het eerste project. Ook daar komen weer loadrunners.
En in mijn vrije tijd? Heb ik rondgereden in de omgeving, longhorn-koeien gespot, op de schietbaan geweest, en als kers op de taart in een zelfrijdende taxi zonder chauffeur gezeten. Amerika blijft verrassen.
~Martijn
geplaatst augustus 2025
Heeft deze testimonial je geïnspireerd?
Wil je werken bij Gain of weten of wij ook jou kunnen helpen bij jouw verbetertraject? Neem gerust contact met ons op.

