Blog

HMI-ontwerp met UX-design

Image

Veel operators worden niet vrolijk van de onoverzichtelijke HMI-schermen waarmee ze machines moeten bedienen. Software engineer Robbert Slager bouwde voor onze klant ISO-Horti Innovators met UX-Design een veel gebruiksvriendelijker alternatief.

Robbert ontwikkelde tijdens zijn studie Industriële Automatisering een passie voor UX/UI Design. Hiermee kun je een app, website of het scherm van een smartphone optimaal laten aansluiten bij de behoeften van de gebruiker. UX-Design staat voor User Experience Design. De gebruikerservaring staat centraal.

Creatieveling

“UX-Design past bij mij, want ik ben creatief aangelegd”, vertelt Robbert. “Tijdens mijn opleiding maakten we vaak excursies naar bedrijven en fabrieken. Daar zag ik regelmatig belabberde beeldschermen. Je kunt die veel mooier en beter vormgeven met behulp van UX of UI-Design (User Interface).” Zodoende heb ik via Gain een training hierin gevolgd om mij hierin te specialiseren en beter te kunnen toepassen.

Overzichtelijk

Dit laatste is ook wat veel operators willen. De schermen waarmee ze werken, zijn gemaakt door engineers en die willen vaak zo veel mogelijk informatie op een scherm tonen. Dit resulteert in veelkleurige schermen met veel getallen en waarden die een operator weinig zeggen. “Op een scherm met veel kleuren vallen alarmen vaak niet meer op”, legt Robbert uit. “Hierdoor loop je het risico dat de operator ze over het hoofd ziet. En al die absolute waarden zeggen negen op de tien operators helemaal niets. Het is ook niet van belang voor operators, want ze willen alleen maar weten of hun machine goed draait en of bijvoorbeeld de druk niet te hoog of te laag is.”

ISO-Horti Innovators

Bij GAIN kreeg Robbert de kans om voor ISO-Horti Innovators, een machinebouwer in de tuinbouwsector, naast engineerstaken ook aan de slag te gaan met UX-Design. “Ik heb hiermee hun huisstijl ontworpen. Die wordt nu bij alle nieuwe machines ingezet en draait al bij klanten. De reacties zijn positief, men vindt het een echte verbetering. De schermen zijn gericht op de operators en niet op engineers.”

Eenvoudiger bedienen

Robbert gaat zijn kennis van UX-Design delen met collega’s binnen GAIN zodat ook zij ermee kunnen werken. “Hiermee kunnen we ervoor zorgen dat het makkelijker wordt om machines te bedienen en één operator meerdere machines kan bedienen. Voor onze klanten betekent dit dat ze efficiënter kunnen werken.”

 

Geplaatst: februari 2025

Heeft dit blog je geïnspireerd?

Wil je werken bij Gain of weten of wij ook jou kunnen helpen bij jouw verbetertraject? Neem gerust contact met ons op.

Logo Gain Automation Technology
Image