Blog

Het “sneeuwbal”-effect

Logo Gain Automation Technology

Buiten is het nu zes graden onder nul, met de komende nacht kans op sneeuw. Met een beetje geluk valt er genoeg om morgen met mijn kinderen sneeuwballen te rollen…

Op het werk rol ik iedere dag sneeuwballen. Soms heb ik heel veel geluk en heeft de klant de ideale plaksneeuw en wordt de opdracht snel veel groter. Meestal is er echter sprake van stuifsneeuw en is er moeilijk een fatsoenlijke bal te rollen. Door een gerichte aanpak van de werkzaamheden is dit te verbeteren.

Bijvoorbeeld door het stellen van open vragen: “Wat gaan we maken? Waar gaat het gebruikt worden? Wie gaat het gebruiken? Wanneer wordt het gebruikt?” En ook: “Hoe kunnen we het maken?” Vervolgens nogmaals kritisch overdenken waarom het benodigd is. Deze ‘5W1H’ analysemethode geeft meer inzicht in de businesscase achter de opdracht en schept vertrouwen aan de zijde van de klant. Dit vertrouwen verandert de structuur van de sneeuw waardoor we de sneeuwbal kunnen laten groeien.
Op basis van standaardisatie kunnen we bepaalde delen van onze gerolde sneeuwballen oppakken en bij andere klanten verder doorrollen. Tijdens de ontwikkeling van functionaliteit denk ik na over de te realiseren oplossing en hoe ik deze ook voor andere klanten kan toepassen. Hierbij ontstaan herbruikbare modules. Deze modules variëren van een klein script tot complete concepten. De modules vormen de basis voor nieuwe sneeuwballen die we bij nieuwe klanten mogen uitrollen.

Door continu vanuit de techniek over commerciële aspecten na te denken is het sneeuwbaleffect te bereiken.

Heeft dit blog je geïnspireerd?

Wil je werken bij Gain of weten of wij ook jou kunnen helpen bij jouw verbetertraject? Neem gerust contact met ons op.

Logo Gain Automation Technology
Image