Nieuwe zeesluis IJmuiden

Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen.

De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is begin 2022 beschikbaar voor de scheepvaart. De ontwerplevensduur van de nieuwe sluis is 100 jaar. Rijkswaterstaat heeft de bouw van de sluis gegund aan het consortium OpenIJ, dat bestaat uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en 26 jaar onderhouden van de nieuwe sluis.

Besturing
Vanuit VolkerWessels is Vialis verantwoordelijk voor de besturing van de sluis met alle systemen die hiermee verbonden zijn. Het grootste onderdeel van de besturing is het bedienen en onderhouden van de sluisdeuren die op het juiste moment open en dicht moeten rollen. Eén sluisdeur is 72 meter lang, 24 meter hoog en 11 meter breed. In deze sluisdeur zitten 5 technische ruimtes voor de installaties, onder andere voor het nivelleren van het waterniveau. De sluisdeur wordt verplaatst door middel van een bovenrolwagen met 6 hydraulische motoren die de deur aan een pennenbaan heen en weer duwt.

Software
Om dit alles op een veilige manier te kunnen besturen, te zorgen dat het de hoogste beschikbaarheid heeft en dat het ook nog minimaal 26 jaar te onderhouden is, moet goed nagedacht worden over het ontwerp van de besturing.
Maurice van de Grint van Gain Automation Technology heeft in het team van Vialis een groot aandeel gehad in het integrale ontwerp en specifiek in het ontwerp van de besturing van de hydraulische installatie. Gezamenlijk met de verschillende disciplines en onderaannemers is hier een ontwerp voor gemaakt. Om uiteindelijk te valideren dat de besturing ook gaat doen wat beloofd is, wordt de kennis uit het ontwerp tevens gebruikt tijdens het schrijven van de testplannen. Maurice is daarbij betrokken om de verschillende aspecten uit het ontwerp te waarborgen. Zo ontstaat een betrouwbare besturing die veilig en ook betrouwbaar is.

[/